המדריך להקמת עסק חדש

מאת: עו"ד מירית ענתבי*

בעקבות חדשות מרגשות שקיבלתי היום, אני חשה חובה לשתף אתכם ב״מדריך להקמת עסק חדש״; אבהיר - 
במהלך שנות עבודתי פונים אלי יזמים צעירים, ולחילופין אנשי עסקים מבוססים המבקשים להוסיף לעסקם תחומי פעילות נוספים, בשאלה: ״כיצד מתחילים?״. היום התבשרתי על הצלחה כבירה של שני יזמים, ג׳ וא׳, אשר הגיעו אלי לפגישת יעוץ לפני כשנתיים, וביקשו לבחון הקמת עסק ליצור ושווק מוצר יחודי שפיתחו.
מנסיוני, הן בתחום המשפטי והן בתחום העסקי, אני יודעת לזהות ברמת ודאות גבוהה ״עסק מוצלח״, ויזם המבין כי הבסיס עליו נבנה העסק הינו קריטי. צא ולמד: ״ירית הפתיחה״ תקבע את הצלחתו/כשלונו של העסק.
ודוק: בנייתו של בסיס איתן ורציני לעסק נעשית באמצעות הכנה ותכנון מוקדמים הכרוכים בפעולות הכרחיות, שלא ניתן בילתן. יודגש: ״קיצורי דרך״ בסופו של יום תמיד יוביל לנפילה, בין במוקדם ובין במאוחר. באותה פגישה סיפרו לי היזמים על עצמם ועל המוצר שפיתחו, שלטענתם הינו מוצר ייחודי בתחום ההנעלה, וביקשו להבין ״כיצד מתחילים?״.
אקדים ואציין, כי זו דוגמא אחת, מיני רבות, בתחום ספציפי בענף ההנעלה. ברי, שלכל עסק השייך לענף ספציפי במשק קיימות אבני הדרך, לגביהן נידרש לליווי, בהתאם למאפייניו הספציפיים. 
אכן, ״כל ההתחלות קשות״, אלא אם כן מלווה אותך עורך דין בעל נסיון רב, שלב אחר שלב. ובכן, כל התחלה ראשיתה בבניית תכנית עסקית ושיווקית מקצועית (משרדנו עובד עם אנשי מקצוע קבועים) לצורך בחינת היתכנותו של העסק ואם צפויה בו רווחיות. במקביל, נדרשות מספר פעולות משפטיות הכרחיות, טרם!!! ה״יציאה לדרך״, שיבצע עורך דין, בעל נסיון ובעל ידע רחב במגוון תחומי משפט, היודע לשלבם, לרבות דיני תאגידים, קניין רוחני, אינטרנט, עבודה, חוזים, סחר בינלאומי וכיו"ב, כלהלן:-
א. החלטה על הקמת שותפות/חברה. 
ב. עריכת הסכם שותפות/הסכם יסוד בין היזמים. 
ג. רישום החברה ברשם החברות
ד. רישום סימני מסחר של שם החברה, לוגו ומדגמים של המוצר שייוצר וימכר.
ה. בחינת המוצר אם מהווה פטנט, וככל שהתשובה חיובית ליווי רישומו ברשם הפטנטים. 
ו. ככל שהמוצר מחייב אישורים על-פי דין, הגשת בקשות. 
ז. עריכת הסכם שכירות לטובת מיקום העסק. 
ח. עריכת הסכם מול היצרן של המוצר, בארץ או בחו״ל. 
ה. ככל שהמוצר ייוצר בחו״ל, עריכת הסכם עם חברת שילוח. 
ט. עריכת הסכמים עם נותני שירותים.
י. עריכת הסכמי עבודה.
יא. עריכת הסכמי זכיינות. 
יב. עריכת הסכמים עם משווקים/הרוכשים הסופיים. 
כמובן, שתידרשנה פעולות נוספות, התלויות בסוג העסק המוקם. כל אלו בגדר שלבים הכרחיים, לא לצורך הצלחתו של העסק בלבד, אלא אף חשוב מכך לצורך מניעתי – מניעתן של תביעות כנגד העסק ובעליו בהמשך הדרך. כאשר הכל מעוגן מראש וכנדרש בידי איש מקצוע, הרי שנמנעות פירצות אשר יובילו להליכים משפטיים והוצאת כספים על הגשת תביעות ו/או התגוננות מפני תביעות. 
זאת ועוד: במקרה זה עלה בידיי לסלול את הדרך ליזמים גם בתחום העסקי, בהיבטי היצור, השווק והמכירות, נוכח קשריי בענף ההנעלה והביגוד עם חברות רציניות בארץ, במסגרת עבודתי עמן/מולן כעורכת דין במהלך השנים. 
אמנם, "כל ההתחלות קשות״; אולם, לא תמיד. במקרה בסיועם של נסיוני, הבנתי את התחום העסקי, היכרותי עם גורמים בתחום העסק המוקם וכיו״ב, הפכה מלאכתם של ג׳ ו-א׳ לקלה באופן ניכר…
ולסיום, שואלים אותי, לא אחת, מה ה״אני מאמין״ שלי בעסקים, לאור נסיוני העשיר – עסק בעל בסיס איתן, בראש ובראשונה, וליווי מקצועי, בהכרח ינחל הצלחה.
לראיה, כל אותן חברות, גדולות כקטנות, שאני מלווה שנים רבות, והצלחותיהם. ואם בהצלחות עסקינן, שני היזמים ביקשו את סיועי לעגן עסקה, שהוצעה להם על-ידי משקיע מארה״ב, לרכוש את החברה בסכום בדולרים בן 6 ספרות או לרכוש אחוזים בחברה, ולשווק את המוצר בכל רחבי העולם. 
עבורי, אין מרגש מזה, אך חשוב מכך – נוכחתי, שוב, כי צוות משרדי ביצע עבודה מעולה! 
להרחבה בנושא ראו באתר משרדנו:
http://www.mirita-law.co.il/?page_id=25


הכותבת הינה בעלת משרד עורכי דין בוטיק מוביל בישראל, המתמחה בתחומי המשפט האזרחי-מסחרי, אישות וניהול הון עסקי ומשפחתי. דיני משפחה, גירושין וירושה, תיקי "גנבת זרע", חקיקה ומדיניות, נדל"ן, דיני חוזים, דיני חברות, פשיטת רגל והסדרי נושים, דיני תקשורת, דיני קניין רוחני, לשון הרע ופגיעה במוניטין. 

מייל: miritalaw@gmail.com

אתר אינטרנט: www.mirita-law.co.il

** כל המוצג במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואין בו כדי להוות יעוץ ו/או חוות דעת משפטית כלשהי. המחברת איננה נושא באחריות כלשהי כלפי הקוראים ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

31 במאי 2015